Bydgoszcz chce przeanalizować stan komunikacji miejskiej i przygotować warianty rozwoju sieci, wraz z nowymi przebiegami poszczególnych linii autobusowych i tramwajowych. Wykonawca przygotuje kilka wariantów, różniących się od siebie wielkością pracy przewozowej. Miasto sprawdzi też, jak mają wyglądać docelowe częstotliwości autobusów i tramwajów.
Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy prowadzi przetarg na wykonanie “Analizy rynku komunikacji miejskiej w Bydgoszczy oraz na terenie gmin sąsiadujących, z którymi Miasto zawarło porozumienie wraz z optymalizacją oferty przewozowej, na podstawie przeprowadzonych badań rynku komunikacji miejskiej”.
Przeprowadzenie audytu całego systemu komunikacji miejskiej i podmiejskiej to obietnica wyborcza obecnego prezydenta Rafała Bruskiego na kanwie wielomiesięcznych problemów z kursami autobusów i tramwajów, zarówno jeżdżących stadnie jak i nie jeżdżących wcale. Szeroko
pisaliśmy o tym w grudniu 2023 roku. Od tego momentu
zaszły zmiany na lepsze, lecz jak
wspominają lokalne media obecna siatka połączeń wciąż nie jest dopasowana do zapotrzebowania pasażerów, co tyczy się w głównej mierze połączeń autobusowych.
5-elementowy dokument
Wykonawca stworzy opracowanie, które ma składać się z pięciu elementów: Badania potoków pasażerskich w całej sieci komunikacji miejskiej w Bydgoszczy oraz w gminach, z którymi Miasto zawarło porozumienia międzygminne, badania więźby ruchu pasażerskiego w komunikacji miejskiej Bydgoszczy, badania potrzeb przewozowych w sieci komunikacji miejskiej w Bydgoszczy, przetworzenia oraz zinterpretowania danych pochodzących z przeprowadzonych przez Wykonawcę w ramach Zadań 1-3 badań komunikacji miejskiej w Bydgoszczy, opracowania wariantowej koncepcji optymalizacji oferty przewozowej w komunikacji miejskiej w Bydgoszczy.
Najciekawszym elementem opracowania wydaje się być ostatni z punktów, który dotyczy opracowania kilku wariantów “optymalizacji” sieci komunikacji miejskiej. Po pierwsze wykonawca stworzy trzy warianty podstawowe, które będą bazowały na obecnej sieci tramwajowej (bez uwzględnienia budowy nowej trasy tramwajowej w
ciągu ulicy Solskiego, na odcinku do pętli przy Bielickiej).
Koncepcja bez i z nową trasą tramwajową na Solskiego
Wariant pierwszy zakłada pracę przewozową na poziomie 18,08 mln wozo- oraz pociągokilometrów tramwajowych, przy czym tramwajowa praca przewozowa nie może być mniejsza niż 4,43 mln pckm. Drugi wariant zakłada pracę przewozową o 10% większą niż w wariancie pierwszym, a więc w wysokości 19,89 mln wozokilometrów, przy minimalnej pracy przewozowej tramwajowej na poziomie 4,43 mln pckm. Trzeci wariant zakłada z kolei pracę przewozową większą o 20% w stosunku do wariantu numer 1, a więc 21,7 mln pck. Również w tym wariancie praca przewozowa dla tramwajów ma wynieść co najmniej 4,43 mln pociągokilometrów.
W ramach opracowania zostaną przygotowane również trzy warianty docelowe, różniące się od podstawowych uwzględnieniem nowej
trasy tramwajowej na ulicy Solskiego, którą miasto planuje budować w kolejnych latach. W bieżącym roku planowane jest ogłoszenie przetargu na budowę tego odcinka. Warianty docelowe również mają zakładać pracę przewozową na poziomie 18,08, 19,89 oraz 21,7 mln wozokilometrów, z czego 4,43 mln pck dla tramwajów.
4-stopniowy podział linii komunikacyjnych
Warianty mają zawierać dokładne opracowanie trasowania linii autobusowych i tramwajów wraz z określeniem zapotrzebowania na tabor autobusowy oraz tramwajowy. ZDMiKP wymaga także określenia dokładnych rozkładów jazdy oraz określenia preferowanej częstotliwości kursów w poszczególnych okresach dnia. Opracowanie ma zawierać również kategoryzację linii komunikacyjnych, ze względu na ich znaczenie w obsłudze miasta oraz częstotliwość funkcjonowania. Przyjęto 4 poziomy linii - magistralny, podstawowy, uzupełniający i peryferyjny.
Warto przypomnieć, że obecnie linii tramwajowe w mieście kursują co 20 minut przez sporą większość dnia. Wyjątkiem jest linia nr 5, kursująca w szczycie co 10 minut. 20-minutową częstotliwość mają również linie autobusowe. To właśnie częstotliwości kursów poszczególnych linii spotykają się od lat z największą krytyką pasażerów i ekspertów komentujących stan komunikacji miejskiej w Bydgoszczy.
Zamawiane opracowanie ma zostać wykonane w okresie od 240 do 270 dni od momentu zawarcia umowy.
Opracowanie bez kolejnych inwestycji tramwajowych
Jak widać, opracowanie nie uwzględni za to
następnych inwestycji tramwajowych, jakie planuje Bydgoszcz. Mowa tu o budowie połączenia trasy tramwajowej od
dworca kolejowego do ulicy Gdańskiej (tzw. Tramwaj przez Bocianowo), trasy od pętli
Bielawy do Ronda Fordońskiego czy drugiego etapu
tramwaju przez Szwederowo, od pętli przy Solskiego do Ronda Grunwaldzkiego.